Beskrivning av rundtur med bil Stockholm - Ålesund

Avstånd km
Plats för övernattning
Antal nätter

Dag 1 Stockholm-Hamar

551 (6 h 29 min)

Scandic Hamar

Dag 2 Hamar-Ålesund

423 (5 h 42 min)

Lägenhet genom Airbnb mitt i stan

Dag 4 Ålesund-Nes

530 (9 h 11 min)

Liten hytte i Høyheimsvik genom Airbnb

Dag 5 Nes-Borgund

97 (1 h 53 min)

Hi Borlaug Vandrerhjem

Dag 6 Borgund-Drammen

607 (10 h 11 min)

Comfort Hotel Union Brygge

Dag 7 Drammen-Stockholm

560 (6 h 34 min)

Hemma

Det blev en sträcka på totalt 2 768 km* som vi tillryggalade på en vecka. Vägen till Ålesund var tämligen direkt och anpassad efter att nå destinationen och den förbokade lägenheten på ett snabbt och smidigt sätt utan några omvägar. Vägen hem planerades mer öppet och nödvändiga övernattningar hade inte förbokats. Målet var dock att hemvägen skulle omfatta väg 63, Trollstigen/Geiranger, samt väg 55 över Sognefjell. På dag 6 beslutade vi att förlänga resan med en dag, då dag 5 inte hade tagit oss vidare på ett sätt som möjliggjorde en bekväm sista etapp. Dag 5 blev en dag främst utan bil med besök i två av landets kanske mest intressanta stavkyrkor. Vi bokade en sista natt på ett hotell i Drammen och tog omvägen runt Hardangervidda dag 6. På så sätt fick vi uppleva ytterligare två av Norges vackra officiella turistvägar, väg 7 och väg 13.

*En teoretisk sträcka från A till B som inte innehåller avstickare, men som ger en schematisk bild av resans omfattning.

Trollstigen - Geiranger

Högsta punkt
1250 möh
275 möh

Sammfattningsvis kan sägas att det blev en fantastisk rundresa som anpassades efter våra begränsningar. På grund av Ingelas fysiska status med sin artros vågade vi inte utmana landskapet med några längre fotvandringar. Med andra förutsättningar kan rundturen förlängas med två till tre dagar för att göra några utflykter i väglöst land.

Två intressanta och svindlande turer är bland annat stigen från Trollstigens besökscentrum upp till Trollväggen och ett närmande till Jotunheimens vilda glaciärlandskap ett annat. En övernattning i Odda skulle också skapa förutsättningar för en fotvandring upp till Trolltunga. Det är viktigt att dessa fotvandringar ges tid och individuell planering. Vädret är nyckfullt på dessa höjder och dålig planering kan inte bara förstöra upplevelsen utan kan i sämsta fall göra hela utflykten till en mardröm.

Längs vår ganska omfattande tur fanns flera lämpliga och exeptionella ställen som kan rekommenderas att övernatta på. Framförallt är det läget som gör dem lämpliga då de underlättar ganska lätta fotvandringar i sina närområden till mycket speciella naturupplevelser.

Jordbærstova - Väg 63, fem kilometer från Valldal mot Trollstigen
Djuvasshytta - Väg 63, 17 kilometer från Geiranger mot Trollstigen
Sanden Pensjonat - Lærdal mellan stavkyrkorna Urnes och Borgund
Fossli Hotel - Väg 7 vid Vøringfossen

Trots sina exotiska lägen är priset för ett dubbelrum överkomligt, men inget för spontanbesök utan samtliga måste bokas i god tid innan. Bilden ovan till höger illustrerar hur den nya Nya Riksvei 7 borrar sig cirkelformat i tunnlar med 10% lutning ner genom berget. En helt snurrig upplevelse som toppade besöket vid Vøringfossen. Kartbilden hämtad från Google Maps. Den smala markeringen är gamla vägen som hängde utefter klippkanten, öppen och i tunnlar.